Zajęcia laboratoryjne z chemii (projekt - Szkoła w Mieście).
Skończyły się wakacje i zaczęła się nauka.
Dnia 13 października 2015 r. wybraliśmy się z klasą do Instytutu Chemii UW. Tematem zajęć były roztwory. Podczas pierwszego doświadczenia odróżnialiśmy wodę wodociągową od destylowanej nalewając na szkiełko zegarkowe wodę destylowaną, a na drugie wodę wodociągową. Dowiedzieliśmy się, że po odparowaniu wody wodociągowej zostaje osad (rozpuszczone w wodzie substancje mineralne), a po wodzie destylowanej nie.
Drugie doświadczenie polegało na rozpuszczaniu różnych substancji w wodzie. Tymi substancjami były: siarczan(VI) miedzi(II), kreda, skrobia na zimno, skrobia na gorąco, ocet i olej. Następnie musieliśmy rozpoznać mieszaninę jaka powstała (jednorodna lub niejednorodna).
Później badaliśmy efekty cieplne rozpuszczania. Do dwóch probówek nalaliśmy wodę, zmierzyliśmy jej temperaturę i do pierwszej probówki wsypaliśmy wodorotlenek sodu, a do drugiej chlorek amonu i ponownie zmierzyliśmy temperaturę. Procesom rozpuszczania towarzyszą efekty cieplne - wydzielanie lub pochłanianie energii.
W kolejnym doświadczeniu przeprowadzaliśmy krystalizację przez oziębienie. Probówkę, w której był gorący nasycony roztwór azotanu(V) potasu zanurzyliśmy w zlewce z zimną wodą i tak powstały po oziębieniu białe kryształy.
W następnym doświadczeniu błyskawicznie otrzymaliśmy kryształy. Ogrzewaliśmy octan sodu, który się rozpuścił, ochłodziliśmy go, a następnie dodaliśmy kryształek octanu i powstały kryształy soli.
Ostatnim doświadczeniem było porównanie rozpuszczalności substancji w różnych rozpuszczalnikach. Jako rozpuszczalniki zastosowaliśmy wodę, aceton i etanol. Substancjami rozpuszczonymi były jod, manganian (VII) potasu i inne barwne sole. Przeprowadzając doświadczenia uzupełnialiśmy karty pracy o nasze obserwacje i wyciągaliśmy wnioski z doświadczeń.
Zajęcia były bardzo interesujące, bogate w różnorodne doświadczenia i wiele się na nich dowiedzieliśmy. Był to miły początek kolejnego roku szkolnego.
S. S.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz