.

.

27 października 2015

Zajęcia laboratoryjne z chemii (projekt - Szkoła w Mieście).

Zajęcia laboratoryjne odbyły się  27 października 2015 r.
Temat zajęć – otrzymywanie kwasów i wodorotlenków.
- Badaliśmy , jak zachowują się metale aktywne sód i magnez wobec wody. Otrzymaliśmy odpowiednio zasadę sodową i magnezową, co potwierdziła zmiana barwy fenoloftaleiny.
   - Spaliliśmy magnez (palił się jasnym, oślepiającym płomieniem) otrzymując  biały proszek czyli tlenek magnezu. Potem wsypaliśmy tlenek  do wody z fenoloftaleiną  i powstał wodorotlenek magnezu.
- Otrzymaliśmy  wodorotlenek wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą co potwierdziła również zmiana barwy  fenoloftaleiny.
- Otrzymaliśmy kwas solny w reakcji chlorku sodu z kwasem siarkowym (VI). Powstanie kwasu wskazywał oranż metylowy – zmiana barwy z pomarańczowej na czerwoną.
- Spalaliśmy siarkę w powietrzu – paliła się niebieskim płomieniem i włożyliśmy ją zapaloną do kolby z przygotowaną wodą i oranżem metylowym, który zmienił barwę pod wpływem gazu powstałego ze spalania siarki. Otrzymaliśmy kwas siarkowy (VI).
 - Otrzymaliśmy  kwasu ortofosforowego (V) ze stałego  tlenku fosforu (V). Wymieszaliśmy obie substancje dodając oranż metylowy. Nastąpiła zmiana barwy roztworu (z żółtej na czerwoną) oraz wzrost temperatury, bo reakcja była egzoenergetyczna.
Dzięki przeprowadzonym doświadczeniom poznaliśmy sposoby otrzymywania kwasów tlenowych i beztlenowych oraz zasad.
Przeprowadzając doświadczenia jednocześnie zapisywaliśmy obserwacje i wnioski do doświadczeń.

                                                                                                                                               K. M.
Sprawdź swoją wiedzę o wodorotlenkach.          http://LearningApps.org/watch?v=p4p7dux8501

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz